Kan het stofomslag van een boek nog gereinigd worden en zoja, hoe dan?

Toegevoegd na 8 minuten:
Kreeg een mooi boek met stofomslag (grijs) maar het zit vol vlekken. Waarschijnlijk koffie (geel) maar ook andere van vuil (zwart).

Toegevoegd na 8 minuten:
Kreeg een mooi boek met stofomslag (grijs) maar het zit vol vlekken. Waarschijnlijk koffie (geel) maar ook andere van vuil (zwart).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Met een stoomreiniger. Stoom is relatief 'droog'.
Stoom vanaf ongeveer 15 cm op het boek en neem direct af met een schone vochtige doek. Iedere keer een klein stukje, zo voorkom je doorlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, met lauw water waar je een beetje azijn aan hebt toegevoegd dan met een uitgewrongen zeem voorzichtig schoonmaken. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn stofomslagen voorzien van vernis en ook soms gelamineerd. (= van een dunne laag plastic voorzien) Als het stofomslag gelamineerd is kan je er rustig met water aankomen of met een milde reiniger. Bij vernis wordt dat allemaal wat moeilijker. Je kan het stofomslag ook verwijderen. Onder het stofomslag komt waarschijnlijk een mooi in linnen gebonden boek tevoorschijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor vragen omtrent het reinigen of conserveren
van boeken en geschriften kunt u zich beter wenden tot
die instanties die er dagelijks mee bezig zijn.
Zo hoeft u na het gebruiken van huismiddeltjes het boek
niet alsnog weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk materiaal is de stofomslag? Papier? Linnen? Bedrukt?
Informeer dan bij iemand die er mee werkt!